طرز تهیه رب گوجه خانگی غلیظ با نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن

اگر شما هم دوست دارید طرز تهیه رب گوجه خانگی و خوش طعم را همراه با نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن ان یاد بگیرید با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه رب گوجه خانگی غلیظ با نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن

طرز تهیه رب گوجه

طرز تهیه رب گوجه رب از ان دسته چاشنی هایی است که در هر آشپزخانه ای حتما باید باشد که جزو پر مصرف ترین چاشنی هاست، و همچنین یک طعم دهنده و رنگ دهنده عالی و بی‌نظیر است.

رب ها انواع گوناگونی دارند که عبارت اند از:

1. رب انار

2. رب گوجه فرنگی

3.رب ازگیل جنگلی

4.رب لیمو عمانی

5.رب نارنج

6.رب زرشک

که از بین تمامی این رب ها، رب گوجه فرنگی در آشپزخانه های ایرانی بسیار پرطرفدار تر و همه پسند تر می باشد و در اکثر غذا های ایرانی و سنتی استفاده می شود.

اگر شما هم جزو ان دسته از افرادی هستید که دوست دارید رب گوجه را خودتان درست کنید و طعم دستپخت خود را بچشید به جای اینکه ان را از فروشگاه ها تهیه کنید پس این مقاله را از دست ندهید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش سنتی:

مواد لازم برای تهیه ی یک کیلو رب گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی 4 کیلو گرم

روغن مایع 50 گرم

نمک به مقدار لازم

در ابتدا برای تهیه رب گوجه فرنگی باید از گوجه های رسیده، گوشتی و سفت استفاده کنید.

گوجه ها را به خوبی با آب بشویید سپس اگر خرابی و کرم خوردگی داشت ان را جدا کنید، سپس ان را به چهار قاچ تقسیم کنید و در یک قابلمه ی مناسب بریزید.

توجه کنید که اگر گوجه های شما گوشتی نیست و ابدار است سعی کنید تخم های وسط ان را جدا کنید و دور بریزید با این کار رب شما غلیظ تر و با سرعت بیشتری اماده می شود.

در این مرحله قابلمه را بر روی حرارت زیاد قرار دهید و بگذارید که آب گوجه فرنگی ها از ان خارج شود و هر از گاهی ان را هم بزنید این کار سبب می شود که گوجه کمی نرم شود و راحت تر له شود حواستان باشد که قابلمه ته نگیرد.

وقتی که گوجه ها نرم شدند برای اینکه بفهمید گوجه ها چه زمانی به اندازه ی کافی نرم شده اند، می توانید تست کنید اگر پوستشان به راحتی از گوشت ان جدا شود می توانید قابلمه را از روی حرارات بردارید.

سپس یک توری سیمی با سوراخ های ریز ( و یا از یک آبکش استفاده کنید) را روی یک قابلمه ی دیگر قرار دهید و گوجه فرنگی های نرم شده را روی ان توری بریزید و سعی کنید با فشار دست روی توری فلزی صاف کنید، این کار را به قدری انجام دهید تا آب و گوشته های گوجه از پوست ان به خوبی جدا شود.

توجه کنید که بهتر است دانه های گوجه دور ریخته شود و با گوشته و آب ان مخلوط نشود زیرا در صورت مخلوط شدن سبب می شود که رب گوجه فرنگی شما خیلی زود کپک بزند و دیگر قابل استفاده نباشد.

بعد از اینکه گوجه ها را خوب صاف کردید، قابلمه ای را که در ان گوجه فرنگی صاف شده است را بر روی حرارات ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا غلیظ شود، بعد از اینکه رب به غلظت مناسبی رسید نمک را به ان اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید تا سبب شوری یک نقطه از رب نشود.

برای اینکه مطمئن شوید رب شما به غلظت مناسب رسیده است با انتهای قاشق روی ان خط ایجاد کنید اگر خط ایجاد شده سریع پر شد رب شما به غلظت مطلوب نرسیده و باید اندکی بیشتر روی حرارت بماند تا به غلظت کافی برسد.

اما اگر مخالف انچه که ذکر شد اتفاق افتاد یعنی مدت زمان زیادی طول کشید تا خط ایجاد شده با قاشق پر شود به این معنا است که رب شما کاملا غلیظ شده و آماده است.

هنگامی که رب گوجه فرنگی کمی غلیظ شد باید به صورت مداوم هم زده شود زیرا احتمال ته گرفتن ان بسیار زیاد می شود و ته گرفتن رب و سوختن ان موجب بد طعم و بد رنگ شدن رب می گردد.

بعد از به غلظت رسیدن رب روغن مایع را به ان اضافه کنید و به خوبی با رب گوجه فرنگی مخلوط کنید تا رب رنگی زیبا و درخشان پیدا کند.

بعد از اینکه رب گوجه فرنگی تان اماده شد حرارات را خاموش کنید و بگذارید که رب در دمای محیط خنک شود و سپس برای ماندگاری بیشتر رب ان را در ظرف شیشه ای درب دار بریزید و درب ان را به خوبی محکم کنید و سپس در یک محیط خنک و یا یخچال نگه داری کنید.

نوش جان!

رب گوجه خانگی

رب گوجه خانگی نکاتی برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه خانگی:

همانطور که در بخش پیش هم گفته شد سعی کنید که دانه های گوجه فرنگی با آب و گوشته ان مخلوط نشود تا از کپک زدن زود هنگام ان جلوگیری شود.

استفاده از ظرف شیشه ای یکی از بهترین راهکار ها در مقابل کپک زدن زود هنگام می باشد.

پس از ریختن رب در ظرف شیشه ای می توانید روی ان یک لایه روغن زیتون بریزید تا کپک نزند و موقع استفاده هر بار با قاشق روغن را کنار بزنید و از رب استفاده کنید.

از رایج ترین و مهم ترین علت های کپک زدن رب گوجه فرنگی آب داخل ان است، اگر آب گوجه فرنگی به خوبی تبخیر نشود به سادگی کپک می زند.

نمک نیز از ان جمله از راهکار هایی است که از کپک زدن رب جلوگیری می کند پس بهتر است هنگام پخت رب گوجه فرنگی کمی نمک ان را بیشتر بریزید و در عوض هنگام استفاده در غذا از نمک کمتری استفاده کنید.

توجه کنید که درب ظرفی را که در ان رب را نگه داری می کنید حتما مجکم ببندید تا جریان هوای کمتری وارد ان شود و امکان کپک زدن ان کاهش پیدا کند.

هر چقدر که زمان پخت رب گوجه فرنگی شما بیشتر باشد امکان کپک زدن ان کمتر و دوام ان در نگهداری طولانی مدت بیشتر می شود.

حواستان باشد اگر روی رب کپک زد با برداشتن ان قسمت کپک زده از باقی رب که ظاهرا سالم به نظر می رسد استفاده نکنید، زیرا در مواد غذایی همیشه از لایه های زیرین شروع به کپک زدن می کند و قارچ ها در سراسر مواد غذایی پخش می شوند اگرچه سالم به نظر می رسد ولی اینگونه نیست و با چشم دیده نمی شوند.

و در نهایت رب گوجه فرنگی خانگی چون حاوی مواد نگه دارنده نیستند، مستعد کپک زدن است پس حواستان باشد که برای استفاده از رب از قاشق تمیز استفاده کنید و استفاده از قاشق خیس و مرطوب، دهن زده و یا چرب رب را تبدیل به محیطی برای کپک می کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما