تولید رب گوجه جنوب با رعایت استاندارد های بهداشتی در کارخانه

رب گوجه فرنگی از اصلی ترین چاشنی های ما ایرانیان است و کیفیت آن در طعم غذا هایمان تاثیر مستقیم دارد؛ در این مقاله توضیحاتی پیرامون تولید رب گوجه جنوب با رعایت استاندارد های بهداشتی در کارخانه خواهیم داشت.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تولید رب گوجه جنوب با رعایت استاندارد های بهداشتی در کارخانه

رب گوجه جنوب

رب گوجه جنوب در دنیا بیش از هفت هزار نوع گوجه کشت می شود و در ایران گوجه فرنگی برای اولین بار در زمان قاجاریه و در جنوب شیراز و ارومیه کاشته شده است، گوجه فرنگی ها انواع مختلفی دارند و رنگ و اندازه های شان متفاوت است که هر کدام خواص و طعم مخصوص به خود را دارند.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اولین گوجه فرنگی در کجای جهان کشت شده است‌‌؟ در جواب این سوال باید گفت که کشت این میوه پرخاصیت ابتدا در کشور آمریکا و بعد از آن به کشورهای اروپایی و آسیایی راه پیدا کرده است.

کاشت گوجه فرنگی نکات بسیار زیادی دارد که باید به آن ها توجه کرد تا محصولی بی نقص و عالی پرورش داده شود، از جمله مهم ترین نکات در بهره برداری گوجه استفاده از نوع پر طرفدار آن می باشد.

در بازار ایران گوجه های گرد و آبدار برای استفاده در تولید فرآورده های گوجه فرنگی من جمله تولید رب و سس مورد استفاده قرار می گیرند و نمونه های گوشتی و بیضی شکل آن برای استفاده روزانه مردم به بازار میوه و تره بار فرستاده می شوند.

نوع رویش این گیاه به گونه ای می باشد که در تمام فصول سال قابل برداشت هستند، هرچند بعضی از گونه های آن زودرس و برخی نیز کمی دیررس می باشند و زمان بیشتری برای برداشت نیاز دارند ولی اغلب چهار فصل هستند و همیشه قابل برداشت.

در کاشت گوجه فرنگی باید حسابی دقت و نگهداری به خرج داد، چرا که این میوه بسیار حساس می باشد و خیلی زود دچار آفت می شود، آفت این میوه ابتدا بر روی میوه نارس ایجاد می شود و در صورت عدم رسیدگی به شاخ و برگ های آن نیز سرایت کرده و باعث پوسیدگی میوه می شود.

بهترین روش برای جلوگیری از آفت زدن این میوه این است که حتماً قبل از کاشت، بذر را با استفاده از قارچ کش های قوی سم پاشی کنیم و در تمام مراحل رسیدگی به آن تمام زوایا را ملاحظه، بررسی و کنترل کنیم تا با محصول نهایی درجه یکی رو به رو شویم.

در میان انواع مختلف این میوه، گوجه فرنگی جنوب بسیار پرطرفدار است، چرا که طعم منحصر به فردی دارد و بعد از جوانه زدن تقریبا صد روز طول می کشد تا محصول نهایی به دست آید؛ این گوجه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و در این خصوص برنامه ریزی مشخص کشاورزان را می طلبد تا محصولی با کیفیت به بازار فروش ارائه دهند.

البته قطعاً برای کاشت محصول با کیفیت و درجه یک باید خاک آن به صورت منظم از کود مناسب تغذیه کند، با کود دهی مناسب باعث عملکرد خوب محصول و بالا رفتن سطح کیفی گوجه خواهیم شد و در نتیجه محصولی ارگانیک به بازار ارسال خواهد شد.

جهت تولید رب گوجه فرنگی، آب گوجه را می گیرند و آن را می جوشانند تا به غلظت برسد؛ اضافه کردن مقداری نمک باعث می شود که هم رب خوش طعم شود و هم از کپک زدن آن جلوگیری می کند.

معمولا هر چهار کیلو گوجه یک کیلو رب می دهد؛ البته این مسئله بستگی به گوجه نیز دارد، میزان آبدار یا گوشتی بودن گوجه در این مسئله بسیار تاثیر گذار است؛ در واقع هرچه گوجه گوشتی تر باشد مسلما رب بیشتری هم تولید می‌کند، چون حین فرآیند رب سازی آب گوجه کاملا تبخیر خواهد شد.

رب گوجه فرنگی را رب بادنجان رومی نیز می‌نامند؛ این رب شبیه به خمیری غلیظ است که در کارخانه ها بعد از گرفتن دانه ها و پوست گوجه آن را برای چندین ساعت متوالی تحت خلاء می پزند، سپس از غلظت آن کم کرده و دوباره محصول را می پزند تا یک کنسانتره به دست آید.

ماده اصلی تهیه رب گوجه فرنگی میوه ی گوجه می باشد که به دلیل داشتن نوعی آنتی اکسیدان به نام لیکوپن با رادیکال‌های موجود در بدن که باعث بروز بیماری هایی چون سرطان، پیری زودرس و بیماری‌های قلبی می‌شوند مبارزه می کند.

جهت جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی رعایت یک سری از نکات بسیار کمک کننده می باشد:

  • باید گوجه ها قبل از پخت به خوبی از صافی عبور داده شوند تا تخم و پوست گوجه در آن نباشد.
  • رب غلیظ کمتر کپک می زند، پس باید اجازه دهیم حسابی آبش گرفته شود.
  • بعد از هربار مصرف حتماً درب ظرف را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید.

رب گوجه اسپتیک

رب گوجه اسپتیک شاید برای اکثر افراد این سوال پیش آید که اصطلاح اسپتیک به چه معناست؟ در یک جمله اسپتیک فرآیندی است که در آن یک محصول غذایی به نحوی بسته بندی می شود که از نگهداری در یخچال و سرد خانه بی نیاز می شود.

فرایند اسپتیک شامل سه مرحله می باشد:

  • استریلیزاسیون حرارتی محصول
  • استریلیزاسیون بسته بندی
  • حفظ استرلیزه در حین بسته بندی

بعضی از کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی این محصول را به صورت فله ای یا اسپتیک بسته بندی می کنند و آن ها را به کارخانه های بسته بندی رب گوجه فرنگی ارسال می‌کنند تا آن ها رب گوجه را بسته بندی کنند، که این بسته بندی ها به صورت شیشه‌ای و قوطی تولید می‌شوند.

بسته بندی اسپتیک نوعی از بسته بندی می باشد که باعث ماندگاری بیشتر رب در فضای آزاد و خارج از سرد خانه می شود؛ در واقع نمونه های فله ای را باید حتماً درون سرد خانه قرار داد ولی در اسپتیک نیازی به این شرایط نیست.

صادراتی بودن رب گوجه فرنگی اسپتیک نیز باعث شده تا مشتریان خارجی ما روز به روز افزایش پیدا کنند؛ رب گوجه فرنگی اسپتیک بریکس ۳۶-۳۸ با بشکه های نو و مناسب جهت صادرات و رب گوجه فرنگی اسپتیک بریکس ۳۶-۳۸ با بشکه های معمولی جهت مصارف کارخانجات داخلی به فروش می رسند.

خریداران محترم می توانند جهت خرید رب گوجه فرنگی جنوب با بهترین کیفیت و رعایت تمامی اصول و استاندارهای بهداشتی در کارخانه، به این سایت مراجعه نمایند تا از یک خرید عالی با قیمت مناسب و بسته بندی های درجه یک بهره مند شوند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما