طرز تهیه رب گوجه فوری درجه یک با توضیحات دقیق و مرحله به مرحله

رب گوجه فرنگی، یکی از اصلی ترین چاشنی های غذایی ما ایرانی ها است، در ادامه قصد داریم به طرز تهیه رب گوجه فوری درجه یک با توضیحات دقیق و مرحله به مرحله بپردازیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

طرز تهیه رب گوجه فوری درجه یک با توضیحات دقیق و مرحله به مرحله

رب گوجه فوری

رب گوجه فوری رب گوجه فرنگی سال های سال است که یکی از چاشنی های اصلی انواع غذاها به شمار می رود، زیرا طعم و رنگ خوشمزه و زیبایی به غذای ما می بخشد؛ این محصول خوراکی بسیار پرمصرف، به روش های صنعتی و خانگی تهیه و در بسته بندی های فلزی و شیشه ای نگهداری و یا عرضه می شود.

در تابستان که گوجه به وفور در بازار موجود است، افراد برای مصارف خانگی، دست به تولید این محصول می زنند و معمولا رب گوجه ی یک سال خود را به روشی ساده و فوری درست می کنند، همچنین برای جلوگیری از کپک زدن و ماندگاری محصول روش هایی به کار می رود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره داشت، که رب های صنعتی نیز، با سرعت بالاتری تولید می شوند که ما به هر دو مورد می پردازیم، مسلما گاهی برخی افراد رب صنعتی را به خاطر نوع غلظت و یا نوع بسته بندی و تهیه ی آن به رب های خانگی ترجیح می دهند.

اما در تولید و تهیه ی این خوراکی، که همیشه با تقاضای بالا در بازار روبه به رو است، نکات مشترکی نیز وجود دارد‌. مثلا این که، برای تهیه ی رب فوری، ما باید در انتخاب گوجه دقت لازم را داشته باشیم و با دقت قبل از انجام هر فرایندی، گوجه ها را ضدعفونی و تمیز کنیم.

ما برای تهیه ی رب گوجه فرنگی خانگی فوری، باید گوجه هایی را انتخاب کنیم که مخصوص تهیه ی رب هستند که به اصطلاح به آن گوجه ی گوشتی نیز می گویند‌، گوجه فرنگی ها باید کاملا رسیده باشند و گوجه های گندیده و یا دارای لکه ی سیاه را از دیگر گوجه ها جدا کنیم. پس از آن گوجه ها شسته می شود.

بعد از طی این مراحل لازم است گوجه ها به شکل پوره درآیند، سپس از صافی رد کنیم تا تفاله آن گرفته شود‌، در ادامه گوجه های به اصطلاح میکس شده را روی حرارت می گذاریم و شروع به هم زدن می کنیم تا به غلظت مورد نظر برسد.

بسته به حجم گوجه مصرفی، زمان به دست آمدن رب نیز متغیر است، در حین پخت رب، ما مقداری نمک نیز به رب اضافه می کنیم، این کار هم باعث افزایش ماندگاری می شود و هم طعم باب میل تری به رب می دهد‌، پس از به غلظت رسیدن رب تا سرد شدن کامل آن صبر می کنیم سپس محصول به دست آمده را در ظرف های مناسب می ریزیم.

یکی دیگر از نکاتی که باید برای نگهداری رب رعایت شود این است که، ظرف های حاوی محصول را دور از نور خورشید و در محیطی خشک و خنک قرار دهیم، از طرفی برای جلوگیری از نفوذ هوا و کپک زدگی رب، مقداری روغن روی آن می ریزیم.

و اما می رسیم به رب فوری صنعتی، که در کارخانه ها تهیه می شود، معمولا این کارخانه ها، در همان نزدیکی مزارع کشت محصول مورد نظر را دارند‌، که کارخانه های کشت و صنعت نامیده می شوند‌؛ همانطور که قبلا هم اشاره کردیم یکی از رازهای تولید یک رب خوش طعم و خوش رنگ، انتخاب گوجه های مناسب است‌.

گوجه های کال و سبز رنگ و یا جدا نکردن گوجه های دارای لکه و گندیده می تواند تاثیری منفی بر کیفیت محصول نهایی داشته باشد‌‌ که در ادامه، روند تولید رب صنعتی، به صورت خلاصه توضیح داده می شود.

گوجه ها پس از چیده شده از مزارع، به کارخانه می روند و به وسیله ی مدرن ترين دستگاه ها، شسته و ضدعفونی می شوند، پس از آن به مرحله ی سورتینگ که همان جداسازی گوجه هاست می رسیم که این مرحله برای جلوگیری از ورود گوجه های نارس یا دارای لک و گندیدگی صورت می گیرد‌.

در ادامه پوست گوجه ها به وسیله ی حرارت جدا می شود و گوجه ها وارد مرحله‌ی پوره شدن و پختن می شوند‌، پس از پختن و غلیظ شدن، رب از صافی رد شده و پس از طی مراحلی و افزودن برخی مواد لازم، به قسمت بسته بندی روانه می شود‌.

رب گوجه غلیظ

رب گوجه غلیظ رب گوجه فرنگی غلیظ و خوش رنگ انتخاب اولیه ی هر فرد برای تهیه ی غذا است. وقتی رب غلیظ باشد مقدار کمی از آن برای رنگ و طعم دادن به خوراکی ها کافی است‌، رقابت اصلی برندهای موجود در بازار نیز بر این مورد است‌.

رب غلیظ، معمولا به صرفه تر است، افراد رب های مختلفی را امتحان می کنند تا به رب دلخواه دست یابند، وقتی ربی غلیظ باشد نشان از این موضوع دارد که از گوجه های کاملا سالم و رسیده در تهیه ی آن استفاده شده است‌ و کیفیت لازم را دارد.

برای تهیه ی رب غلیظ، علاوه بر اینکه باید در انتخاب گوجه ها دقت شود و گوجه های گوشتی مناسب این کار را انتخاب کرد، میزان حرارت دیدن و از پالایش و به اصطلاح صاف کردن رب نیز اهمیت دارد. یکی دیگر از نکاتی که معمولا در رب های خانگی کمتر به آن توجه می شود، گرفتن پوست گوجه است.

همچنین هر چه آب گوجه ها بیشتر گرفته شود، مسلما رب غلیظ تری حاصل می شود، اما این مورد را در نظر داشته باشید که همانطور که رب شل و آبکی خاصیتی ندارد، به همان میزان نیز رب زیادی غلیظ و حرارت دیده نیز تهی از خواص مفید است‌.

هنگام خرید لازم است نکته ای را در نظر داشته باشد و تنها به غلظت محصول توجه نکنید. همانطور که اشاره شد، حرارت دادن زیاد گوجه ها و جمع شدن آب آن باعث غلیظ شدن رب می شود اما گاهی برای رسیدن به این نتیجه، گوجه ها بیشتر مواد مغذی خود را از دست می دهند.

نکته دیگر اینکه، ربی که زیادی غلیظ باشد رنگی تیره دارد و نمی‌تواند به غذای شما رنگ دلخواه را بدهد، پس نباید صرفا فقط به غلظت رب توجه کنید و دیگر نکات را برای این داشت رب غلیظ کنار بگذارید، ما یک محصول را علاوه بر طعم و رنگ دادن به غذا، برای رسیدن مواد ضروری به بدن استفاده می کنیم.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما